VEDERE DUHOVNICEASCA

Continand douazeci de cuvinte ale unui calugar aghiorit anonim, care se numeste Deznadajduit, in care descrie cu acrivie, din cele cate prin experienta a aflat si a patimit, felul inceperii si indrumarea pentru inaintare si desavarsire fara ratacire a lucrarii nesfarsite a mintii, data de sus Cuviosilor Parinti bineplacuti lui Dumnezeu si numita

RUGACIUNEA MINTII

Ca s-o aiba la indemana cei ce doresc sa inceapa aceasta sfanta lupta a grabnicei intrari (prin lupte) in imparatia cereasca a lui Hristos Dumnezeu.

Anul mantuirii 1851 in Sfantul Munte al Atosului.

Prolog

Sfantul Nicodim Aghioritul, in cartea sa Slujba Sfintilor Parinti Aghioriti, aduce laude nu numai sfintilor cunoscuti, care s-au sfintit in manastirile, in schiturile, in chiliile sihastrilor si-n crapaturile pamantului, pe care ii numeste cu numele lor, ci aminteste si multimea cuviosilor necunoscuti, a celor fara de nume, pe care numai Dumnezeu i-a cinstit cu sfintirea, deoarece s-au rugat sa ramana necunoscuti si sa fie uitati de oameni. Citeste...

Cuvântul întâi

Despre rugaciunea mintii si a inimii si despre cum aceasta rugaciune a mintii si a inimii nimiceste demonii si-i arde neîntârziat. Citeste...

Cuvântul al doilea

Despre trebuinta de a gasi un adevarat lucrator al rugaciunii mintii, de la care sa învatam felurile si semnele acestei rugaciuni, si despre aceea ca cel care are neîncetat rugaciunea înlauntrul sau si o lucreaza din adâncul inimii, cu multa evlavie si atentie, întelege uneori din anumite semne duhovnicesti ca sufletul lui se împartaseste în chip nevazut cu Iisus Cel chemat cu staruinta. Inca si despre rodul acestei rugaciuni. Citeste...

Cuvântul al treilea

Cum poate cineva sa ajunga la calea (metoda) cea mai desavarsita a rugaciunii mintii si cum poate sa alunge din cugetul lui demonii temerii, care îl înfricoseaza foarte tare in timpul noptii, când vrea sa se roage sau când doreste sa mearga singur în vreo pestera sau în vreun loc pustiu pentru a se ruga în liniste. Citeste...

Cuvântul al patrulea

Cel care doreste sa se învredniceasca de darul rugaciunii inimii trebuie sa o ceara de la Dumnezeu cu cea mai fierbinte inima, având o vietuire înalta, curata, neprihanita si nevoitoare, staruind în cererea sa la Dumnezeu daca nu se va învrednici de dar prea repede, pâna când se va bucura de ea de sus, de la parintele luminilor. Citeste...

Cuvântul al cincilea

Despre silirea extrema si prelungita a rugaciunii inimii, din care se naste înlauntrul omului durerea, iar din acea durere se nasc lacrimile permanente si rugaciunea Sfântului Duh în suflet. Inca si despre cum scuipa cineva sânge pâna când va alunga din inima sa pe satana si toate legiunile sale. Citeste...

Cuvântul al șaselea

Cum aceluia care se roaga cu mintea din adâncul inimii pâna la durere, acea durere a lui îi aduce simtamântul si gustarea bunatatii si dulcetii Domnului, care este însemnata, pentru a spune astfel, în acelasi timp în omul cel dinlauntru cu o evlavie profunda neîncetata, provocata de cuvintele lui Dumnezeu si de spusele Sfintei Scripturi și de orice cuvânt duhovnicesc. Citeste...

Cuvântul al șaptelea

Despre când îl cerceteaza dumnezeiescul Har pe cel care se roaga cu rugaciunea mintii lui Dumnezeu din inima si care sunt semnele duhovnicesti ale acestei cercetari dumnezeiesti. Citeste...

Cuvântul al optulea

Despre cum cel care se roaga tainic din adâncul sinelui sau si se înfrâneaza de la toate mâncarurile care aduc placere, când este postitor, gura lui se îndulceste uneori de la rugaciune, ca si când ar avea în gura ceva de zahar sau ca si când ar mânca miere din cea mai dulce, dupa cum spune si profetul: "Ca dulceata sunt cuvintele Tale gâtului meu, mai dulce decât mierea gurii mele". Citeste...

Cuvântul al nouălea

Despre slabirea extrema a starii exterioare si launtrice a omului, care provine din silirea extrema a rugaciunii inimii si din postul neîncetat, dar care aduce sufletului si inimii dulceata si mângâierea Sfântului Duh. Citeste...

Cuvântul al zecelea

Despre rugaciunea mintii, despre rugaciunea inimii si despre rugaciunea niptica. Citeste...

Cuvântul al unsprezecelea

Despre cum inima necurata si mândra, care este refugiu pentru satana si pentru gândurile rele, devine dupa aceea, prin rugaciunea zdrobita, curata, smerita, locas al Duhului Sfânt si izvor de gânduri bune. Citeste...

Cuvântul al doisprezecelea

Despre cum omul acela a carui inima cerceteaza neîncetat rugaciunea este cinstit de îngerii dumnezeiesti si pazit de orice pacat, deoarece a fost iubit de Dumnezeu, precum si acela L-a iubit pe Dumnezeu din toata inima lui. Citeste...

Cuvântul al treisprezecelea

Despre cum de îndata ce monahul luptator se va ruga în taina cu inima zdrobita la Hristos în vreme de necaz si ispita, acestuia i se va descoperi de catre Hristos vreo vedere dumnezeiasca, care nu numai ca-l mângâie duhovniceste în necazul lui si-i da nadejdi binefacatoare pentru bunatatile ce vor sa vina, ci îl face si mult mai fierbinte în virtute decât era mai înainte. Citeste...

Cuvântul al paisprezecelea

Despre cum cugetul care s-a curatit prin rugaciunea mintii neîncetat lucrata în inima, maica lacrimilor, întelege diferitele gânduri care intra în suflet, deosebind care sunt de la Dumnezeu si care sunt de la demoni; înca si despre plâns. Citeste...

Cuvântul al cincisprezecelea

Despre cum poate încearca cineva prin intermediul rugaciunii mintii orice fel de vedenie si orice fel de gând, care pare sa fie de la Dumnezeu, daca cu adevarat este de la Dumnezeu sau de la demoni. Citeste...

Cuvântul al șaisprezecelea

Despre zdrobirea inimii, care biciuie pe demoni mai mult decât oricare alta pedeapsa, arzând degraba ca un cuptor toate viclesugurile lor. Citeste...

Cuvântul al șaptesprezecelea

Despre cum se pastreaza cu rugaciunea mintii si a in imii haina sufletului curata, nepatata si vrednica de Imparatia Cereasca. Citeste...

Cuvântul al optsprezecelea

Despre semnele duhovnicesti care se arata preotului vrednic si curat, prin care acesta primeste în sufletul lui o adevarata înstiintare ca este dupa rânduiala hirotonit si ca Dumnezeiasca lui Liturghie este primita în fata Sfintei Treimi. Citeste...

Cuvântul al nouăsprezecelea

La cuvântul "Pentru aceasta te-a uns Dumnezeu cu untdelemnul bucuriei mai mult decât pe cei de aproape ai tai". Inca si despre cine sunt cei de aproape ai lui Hristos, unsi cu untdelemnul bucuriei si din ce semne duhovnicesti întelege cineva cu cugetul sau ca este uns cu untdelemnul bucuriei. Citeste...

Cuvântul al douăzecilea

Despre cât har duhovnicesc se învredniceste a primi în sufletul lui si câta întarire si câta putere împotriva diavolului are cel care se roaga lui Hristos cu rugaciunea mintii neîncetat, cu curatenia constiintei, adica spune cu cugetul lui, o data la fiecare respiratie a sa: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiule si Cuvântul lui Dumnezeu Celui viu, miluieste-ma" Citeste...

Tipărire